Urodzenia i zgony
Wymagane dokumenty:
Zgłoszenia należy dokonać w ciągu 14 dni od daty narodzin dziecka, przedkładając jednocześnie następujące dokumenty:
- dowody osobiste rodziców (z uwzględnieniem aktualnego miejsca zameldowania na pobyt stały),
- odpis skrócony aktu małżeństwa, wraz z jego kserokopią,
w przypadkach urodzenia dziecka pozamałżeńskiego:
- dowód osobisty matki lub paszport oraz poświadczenie miejsca stałego zameldowania,
oraz, gdy matka jest:
- panną - skrócony odpis aktu urodzenia,
- osobą rozwiedzioną lub pozostającą w separacji - skrócony odpis aktu małżeństwa z adnotacją o rozwiązaniu małżeństwa lub orzeczonej separacji lub prawomocny wyrok stwierdzający rozwiązanie małżeństwa przez rozwód lub separację,
- wdową - skrócony odpis aktu małżeństwa i skrócony odpis aktu zgonu męża.
Podstawą sporządzenia aktu urodzenia jest pisemne zgłoszenie wystawione przez lekarza lub zakład służby zdrowia.
Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Stanu Cywilnego w Kórniku, plac Niepodległości 1 - parter, +48 61 81 70 411 wew. 609
Składanie dokumentów:
- poniedziałki - 8:00 - 16.00,
- wtorki, środy, czwartki i piątki - 7:30 - 15.30.
Zgłoszenie oraz 3 odpisy aktów urodzenia zwolnione są z opłaty skarbowej.
Opłaty
Obowiązują następujące opłaty za odpisy aktów stanu cywilnego:
- odpis skrócony - 22 zł,
- wielojęzyczny odpis skrócony - 22 zł,
- odpis zupełny - 33 zł.
Zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, podania i załączniki nie podlegają opłacie skarbowej.
Jeżeli pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu nie podlega opłacie skarbowej.
Opłatę po 01 stycznia 2007 r. należy uiszczać w kasie Urzędu Miasta i Gminy Kórnik lub na rachunku Urzędu Miasta i Gminy Bank Spółdzielczy w Kórniku 26 9076 0008 2001 0000 0215 0002.
Opłatę skarbową wnosi się w dniu złożenia podania.
Termin i sposób załatwienia
Sporządzenie aktu urodzenia dziecka następuje niezwłocznie.
W celu:
- złożenia wniosku na dowód osobisty,
- odbioru dowodu osobistego,
- dokonania meldunku,
- uzyskania nr PESEL (uchodźcy),
- uzyskania zaświadczenia o zameldowaniu
należy zarejestrować się poprzez system internetowy w celu umówienia wizyty.
Podstawa prawna
Art. 30 ustawy z dnia 29 września 1986 r. prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2004 roku Nr 161, poz. 1688 - tekst jednolity z późn.).
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225 poz. 1635 z późn. zm.).
Inne informacje
Do zgłoszenia urodzenia dziecka zobowiązani są w kolejności:
- ojciec albo matka, jeżeli pozwala jej na to stan zdrowia, albo inna osoba obecna przy porodzie,
- lekarz lub położna,
- inne upoważnione osoby.
Osoby występujące z wnioskiem o wydanie odpisów aktów stanu cywilnego, zezwoleń, dokonanie czynności urzędowych obowiązane są do uiszczenia opłaty skarbowej w chwili złożenia wniosku.
Wymagane dokumenty:
- dokumenty tożsamości rodziców dziecka (dowody osobiste, paszporty). Jeżeli w dokumencie nie występuje miejsce pobytu stałego wówczas konieczne jest poświadczenie zameldowania na pobyt stały.
W wypadku matki:
- panny - odpis aktu urodzenia,
- rozwiedzionej - odpis aktu małżeństwa z adnotacją o jego rozwiązaniu lub sentencja prawomocnego wyroku rozwodowego,
- w wypadku matki wdowy - odpis aktu małżeństwa oraz odpis aktu zgonu męża (jeżeli wyżej wymienione zdarzenia miały miejsce poza Kórnikiem) - taki tok postępowania dotyczy uznania dziecka dokonywanego przy rejestracji urodzenia.
W przypadku uznania ojcostwa dziecka poczętego ale nieurodzonego dodatkowo należy przedłożyć kartę ciąży.
Jeżeli dziecko urodziło się poza gminą Kórnik, ponadto należy przedłożyć - odpis zupełny aktu jego urodzenia, opłacony opłatą skarbową.
Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Stanu Cywilnego w Kórniku, plac Niepodległości 1 - parter, +48 61 81 70 411 wew. 609
Składanie dokumentów:
- poniedziałki - 8:00 - 16.00,
- wtorki, środy, czwartki i piątki - 7:30 - 15.30.
Opłaty
Opłaty skarbowej od czynności urzędowej nie pobiera się.
Zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, podania załączniki nie podlegają opłacie skarbowej.
Termin i sposób załatwienia
Do uznania ojcostwa, konieczna jest obecność obojga rodziców.
Uznanie ojcostwa następuje przez złożenie oświadczenia wiedzy przez mężczyznę a matka dziecka potwierdza ojcostwo mężczyzny.
Uznanie ojcostwa może nastąpić jeżeli: w przypadku matki rozwiedzionej upłynęło 300 dni od daty uprawomocnienia wyroku orzekającego rozwiązanie małżeństwa, natomiast matki wdowy - 300 dni od daty zgonu małżonka.
Uznanie ojcostwa nie może nastąpić, jeżeli toczy się sprawa o ustalenie ojcostwa.
W przypadku zgłoszenia urodzenia lub uznania ojcostwa dziecka przez cudzoziemca, który nie włada biegle językiem polskim - wymagana jest obecność tłumacza przysięgłego.
Przyjęcie oświadczenia następuje niezwłocznie.
Jeżeli dziecko ukończyło 13 lat wówczas konieczna jest obecność dziecka w chwili uznania.
Procedurę uznania dziecka poczętego, stosuje się tak jak opisano powyżej.
W celu:
- złożenia wniosku na dowód osobisty,
- odbioru dowodu osobistego,
- dokonania meldunku,
- uzyskania nr PESEL (uchodźcy),
- uzyskania zaświadczenia o zameldowaniu
należy zarejestrować się poprzez system internetowy w celu umówienia wizyty.
Podstawa prawna
Art. 72-83 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 1964 roku Nr 9, poz. 59 z późniejszymi zmianami).
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225 poz. 1635 z późn. zm.).
Inne informacje
Dla skuteczności złożenia przez ojca oświadczenia niezbędne jest potwierdzenie, że jest on ojcem dziecka przez matkę dziecka.
Osoby występujące z wnioskiem o wydanie odpisów aktów stanu cywilnego, zezwoleń, dokonanie czynności urzędowych obowiązane są do uiszczenia opłaty skarbowej w chwili złożenia wniosku.
Oświadczenia konieczne do uznania ojcostwa mogą złożyć osoby, które nie mają ukończone 18 lat tylko przed sądem opiekuńczym ( również w sytuacji jeżeli jedna ze stron nie ma ukończonych 18 lat).
Wymagane dokumenty:
Karta zgonu wystawiona przez lekarza oraz dowód osobisty osoby zmarłej i jej małżonka.
Osoba zgłaszająca zgon winna posiadać aktualny dowód osobisty lub paszport wraz z aktualnym poświadczeniem zameldowania na pobyt stały.
Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Stanu Cywilnego w Kórniku, plac Niepodległości 1 - parter, +48 61 81 70 411 wew. 609
Składanie dokumentów:
- poniedziałki - 8:00 - 16.00,
- wtorki, środy, czwartki i piątki - 7:30 - 15.30.
Opłaty
Zgłoszenie oraz trzy odpisy aktu zgonu zwolnione są od opłaty skarbowej.
Opłaty za dodatkowe odpisy:
- odpis skrócony - 22 zł,
- wielojęzyczny odpis skrócony - 22 zł,
- odpis zupełny - 33 zł.
Zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, podania i załączniki nie podlegają opłacie skarbowej.
Opłatę należy uiszczać w kasie UMiG w Kórnik lub na rachunku Bank Spółdzielczy w Kórniku 26 9076 0008 2001 0000 0215 0002.
Opłaty skarbowe należy uiszczać w dniu złożenia podania.
Termin i sposób załatwienia
Akt zgonu sporządzany jest niezwłocznie.
W celu:
- złożenia wniosku na dowód osobisty,
- odbioru dowodu osobistego,
- dokonania meldunku,
- uzyskania nr PESEL (uchodźcy),
- uzyskania zaświadczenia o zameldowaniu
należy zarejestrować się poprzez system internetowy w celu umówienia wizyty.
Podstawa prawna
Art. 64-69 ustawy z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2004 roku Nr 161, poz. 1688 - tekst jednolity z późn. zm).
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225 poz. 1635 z późn. zm.).
Inne informacje
Obowiązek zgłoszenia zgonu do Urzędu Stanu Cywilnego ciąży w kolejności na następujących osobach:
- małżonku lub dzieciach zmarłego,
- najbliższych krewnych lub powinowatych,
- osobach, które zamieszkiwały w lokalu, w którym nastąpił zgon,
- osobach, które były obecne przy zgonie lub naocznie się o nim przekonały,
- administratorze domu.
Pełnomocnictwo do zgłoszenia zgonu udzielone dla zakładu pogrzebowego winno mieć formę pisemną i podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
Zgłoszenia należy dokonać w ciągu 3 dni od daty zgonu. Po sporządzeniu aktu zgonu wydawane są trzy odpisy aktu zgony (bezpłatne).